احیا و تراپی مو راز داشتن موهایی زیبا

امروزه مفهوم زیبایی در سراسر دنیا به سمت سلامتی و سادگی رفته و افراد دیگر حاضر نیستند به هر قیمتی برای زیبا شدن به موهای خود آسیب برسانند. یکی از فاکتورهای زیبایی داشتن موهایی درخشان و سالم است و افراد برای داشتن این زیبایی هر تلاشی می‌کنند. هنگامی‌که افراد انواع و اقسام رنگ موها و دکلره را روی موهایشان انجام می‌دهند، طبیعی است که مو زیبایی و درخشندگی خود را از دست بدهد. در این مرحله تنها احیا و تراپی مو است که می‌تواند آن‌ها را نجات بدهد. حتی افرادی که موی طبیعی دارند هم ممکن است در معرض آسیب‌های شدید مانند موخوره، خشکی، پوسیدگی و دیگر موارد قرار گیرند؛ بنابراین حتی موهای رنگ نشده هم ممکن است نیاز به احیا پیدا کند و باید به آن رسیدگی شود. اینکه بدانید دقیقاً باید چه‌کاری را روی موهایتان انجام دهید تا به زیبایی برسید، اهمیت بسیاری دارد. افراد به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و بدون داشتن اطلاعات هر روشی را روی موهای خود امتحان می‌کنند. این کار اشتباه است و باید قبل از انجام هر کار زیبایی روی موهایتان نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

آسیب‌های مو

انجام رنگ مو به‌طور مداوم، دکلره، استفاده از دستگاه‌هایی مانند اتو مو، استفاده از شامپوهای بی‌کیفیت و نامناسب و غیره می‌توانند سلامت موی شما را به خطر بی اندازند. اگر به‌درستی از موهای خود مراقبت نمی‌کنید، باید منتظر از بین رفتن موهایتان باشید. هنگامی‌که به مو رسیدگی نمی‌شود، دچار آسیب‌هایی مانند موخوره یا شکنندگی می‌شود. همین عوامل باعث می‌شود ظاهر مو از بین برود و تنها مویی پوسیده و بدون جان برای شما باقی بماند.

نباید فکر کنید که تنها رنگ مو، دکلره و استفاده بیش‌ازحد از دستگاه‌هایی مانند اتو مو می‌تواند باعث از بین رفتن آن‌ها شود. هنگامی‌که موهای خود را پس از حمام خشک نمی‌کنید، رطوبتی که روی مو می‌ماند، سبب پوسیدگی آن می‌شود. هنگامی‌که موهای شما آفتاب و هوای آزاد را نمی‌بیند در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد. استفاده از تافت، ژل و کرم موها به‌صورت بی‌رویه می‌توانند آسیب‌رسان باشند. هزاران دلیل دیگر وجود دارند که می‌توانند زیبایی موهای شما را بگیرند، بنابراین باید به‌طورجدی به فکر سلامتی آن‌ها باشید. نگه‌داری موها از هر نوعی مانند لخت، فر، رنگ‌شده، مجعد، کوتاه، بلند و غیره راه و رسم خودش را دارد که یکی از مؤثرترین آن‌ها احیا و تراپی مو است.

 

 

درمان موهای آسیب‌دیده

با تمام توضیحاتی که در خصوص آسیب‌های جدی مو به شما دادیم، خبر خوب این است که حتی آسیب‌دیده‌ترین موها هم قابل‌درمان هستند. نیازی نیست ریشه آسیب‌دیدگی‌ها را از بیخ بکنید، بلکه می‌توانید همان موی آسیب‌دیده را احیا کنید و ظاهری زیبا به آن ببخشید.

در برخی از آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی مو، تکنیک‌های به کار می‌رود که به آن احیا مو گفته می‌شد و از طریق آن می‌توانید موها را زنده کنید. روش‌های مختلفی برای انجام دادن احیا مو وجود دارند که می‌توانند سبب تقویت ساقه موهای فرد شوند. البته باید بگوییم که روش‌های ساده مانند ماسک مو زدن یا استفاده از انواع روغن‌ها می‌تواند جز احیا باشند اما اثر آن‌ها کاملاً جزئی است. روشی که در این مقاله در خصوص آن صحبت می‌کنیم، تکنیک‌های حرفه‌ای برای بازگرداندن زیبایی طبیعی به مو است.

 

 

 

فواید احیای مو

احیا مو فواید بسیاری دارد که در زیر به ذکر مهمترین‌شان می‌پردازیم:

  • شاداب شدن موها
  • تقویت بافت‌های چربی موجود در مو
  • ایجاد موهای درخشان
  • صافی مو
  • از بین رفتن وز مو
  • شانه‌پذیری بیشتر مو
  • از بین رفتن مشکلات به وجود آمده در ساختار مو (به میزان قابل توجه)
  • راحتی بابت استفاده مداوم از اتو مو

 

احیا مو چیست

کوتیکول ها لایه ای هستند که روی ساقه مو قرار دارند و هنگامی‌که فرد مراقبت‌های نادرستی دارد، به‌مرور این لایه را از بین می‌برد. اگر کوتیکول از بین رود، آسیب به‌مرور قسمت‌های داخلی مو می‌رسد و سبب می‌شود مشکلاتی مانند پوسیدگی و غیره پیش‌آیند.

احیا مو به روشی گفته می‌شود که کراتینه نیز نام دارد و یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که در دنیا برای نجات موهای آسیب‌دیده انجام می‌شود. در طی انجام پروسه کراتینه مو، دو مورد مهم انجام می‌پذیرد که آن را تبدیل به روشی دوجانبه می‌کند. اولین مورد برگرداندن سلامتی به موها و دیگری صافی و زیبایی موهای آسیب‌دیده.

 

 

 

کراتینه چیست

کراتین نوعی پروتئین حیاتی است که در بافت مو قرار دارد و سبب درخشندگی، صافی و شفافیت آن می‌شود. اگر دارای موهای فری هستید، باید بدانید که کراتین موجود در موهای شما بسیار کمتر از موهای صاف است. به همین دلیل است که به‌طور طبیعی، موهای مجعد و فرفری بیشتر در معرض آسیب‌های جدی مو قرار می‌گیرند. با انجام روش کراتین مو، نه‌تنها موهای شما صاف می‌شوند بلکه با نفوذ به ساختار عمقی مو، سلامتی را به موهای شما بازمی‌گرداند. فرآیند کراتینه کردن مو نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد، همچنین باید از موادی عالی برای انجام آن استفاده شود. بهترین روش برای داشتن موهایی سالم و دور از آسیب، انجام احیا و تراپی مو در کنار هم است.

 

تراپی مو چیست

به هر نوع اقدام جهت پروتئینه و ویتامینه ساقه مو، تراپی گفته می‌شود که اگر احیا و تراپی مو هم‌زمان انجام شود، نتیجه بهتری می‌دهد. روش کار همه تراپی های مو یکسان نیست بلکه هرکدام با متدی خاص روی موی فرد انجام می‌شوند. این روش‌ها باید حداقل فاصله زمانی دو هفته الی یک ماه داشته باشند تا موها سالم‌تر بمانند. انجام این کارها تا حدودی سلامت موهای شما را برمی‌گرداند و آسیب‌های جدید جلوگیری می‌کنند. این اقدامات باید توسط آرایشگر یا متخصص مو انجام شود که مهارت و علم کافی را داشته باشند و پس از بررسی مو توسط آن‌ها، تشخیص داده می‌شود که از چه متدی استفاده کنید. شخص متخصص پس از تشخیص جنس مو و میزان آسیب‌دیدگی، با استفاده از انواع مواد جوان‌کننده مو و آب‌رسان، طراوت و شادابی مو را به آن بازمی‌گرداند.

 

انواع احیا و تراپی مو

ممکن است اسم انواع تراپی تا به امروز به گوش شما خورده باشد، ازجمله آن‌ها می‌توان به آرگان تراپی، خاویار تراپی، بوتاکس تراپی، پلکس تراپی، کره تراپی و غیره اشاره کرد. هریک از این موارد برای انواع موهای متفاوت استفاده می‌شوند و قبل از انجام حتماً باید توسط متخصص مو یا آرایشگر تشخیص داده شوند. اگر دارای ریزش مو ارثی هستید باید قبل از انجام هریک از این موارد با پزشک خود صحبت کنید و نسبت به بایدونبایدهای آن مشورت بگیرید.

مواد مورداستفاده در احیا و تراپی مو

محصولاتی که برای انجام احیا و تراپی مو استفاده می‌شوند، حاوی مواد معدنی، انواع کاندیشنرهای آب‌رسان، پروتئین و ویتامین‌ها هستند. آن‌ها در ساقه مو نفوذ می‌کنند و موادی را که از دست داده‌اند به کوتیکولهای مو بازمی‌گردانند. این کار سبب استحکام بیشتر موها شده و زیبایی و جوانی را به موها بازمی‌گرداند اما نباید در منزل انجام شود.

نبایدهای احیا و تراپی مو

تمام مراحل نیازمند تخصص هستند و فرد با مهارتی باید طبق زمان‌بندی از میزان مواد خاصی روی مو استفاده کند. ماساژ، سشوار، اتوی مخصوص و غیره ممکن است در این روش‌ها به کار روند که تنها باید توسط فرد متخصص انجام شوند. در غیر این صورت می‌توانند آسیب‌های جدی به موهای شما برسانند، در نتیجه احیا و تراپی مو را اصلاً در خانه و تنهایی انجام ندهید.

 

 

مواد مورداستفاده در احیا و تراپی مو

محصولاتی که برای انجام احیا و تراپی مو استفاده می‌شوند، حاوی مواد معدنی، انواع کاندیشنرهای آب‌رسان، پروتئین و ویتامین‌ها هستند. آن‌ها در ساقه مو نفوذ می‌کنند و موادی را که از دست داده‌اند به کوتیکولهای مو بازمی‌گردانند. این کار سبب استحکام بیشتر موها شده و زیبایی و جوانی را به موها بازمی‌گرداند اما نباید در منزل انجام شود.

نبایدهای احیا و تراپی مو

تمام مراحل نیازمند تخصص هستند و فرد با مهارتی باید طبق زمان‌بندی از میزان مواد خاصی روی مو استفاده کند. ماساژ، سشوار، اتوی مخصوص و غیره ممکن است در این روش‌ها به کار روند که تنها باید توسط فرد متخصص انجام شوند. در غیر این صورت می‌توانند آسیب‌های جدی به موهای شما برسانند، در نتیجه احیا و تراپی مو را اصلاً در خانه و تنهایی انجام ندهید.

 

نکات مهم پس از انجام تراپی و احیا مو

پس‌ازاینکه مراحل تراپی یا احیا مو را در مراکز زیبایی انجام دادید، باید مراقبت‌های خاصی را همیشه از موهایتان انجام دهید. این مراحل برای موهای احیاشده بخصوص پس از کراتینه کردن، شامل موارد زیر است:

  • از شامپوهای بدون سولفات و باکیفیت استفاده کنید.
  • در حمام و پس از حمام از ماسک موی مناسب برای موهای خود استفاده کنید.
  • در روزهای اولیه احیا و کراتین نباید موهایتان را بشورید، این مورد را باید متخصصی که موهایتان را احیا کرده بگوید.
  • در خصوص تعداد دفعات شستشو نحوه آن با آرایشگر خود مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص احیا و تراپی مو مفصلاً صحبت کردیم و دیدیم هرکدام چگونه می‌تواند سلامتی و شادابی موها را بازگرداند. امروزه داشتن موهایی زیبا و درخشان یکی از فاکتورهای زیبایی به‌حساب می‌آید اما هرکسی نمی‌تواند آن را داشته باشد. خبر خوب این است که حتی آسیب‌دیده‌ترین موها هم می‌توانند زیبایی خود را با روش‌های جدید به دست آورند. برای انجام روش‌های احیا یا تراپی مو حتماً باید از متخصص مو و مراکز زیبایی مانند آرایشگاه‌ها استفاده کنید. این روش‌ها اصلاً نباید در منزل انجام شوند زیرا هرکدام نیازمند اقدامات خاصی هستند. ماندن مواد روی موها، اتو یا سشوار کشی، ماساژ مو و دیگر اقدامات هرکدام نیازمند زمان خاصی هستند. قبل از انجام این روش‌ها حتماً فردی بامهارت و متخصص را انتخاب کنید و از خوب بودن مواد مصرفی اطمینان حاصل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *