آشنایی با میکاپ و متدهای آن

امروزه میکاپ تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و پول‌سازترین صنعت‌ها در کل جهان شده است زیرا عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم جهان است. دیگر فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و آرایش پای خود را به زندگی مردان نیز باز کرده است. مردم جهان برای شرکت در هر عروسی، مهمانی، کنسرت، ایونت، جلسه، محل کار و غیره از آرایش خاص خود استفاده می‌کنند. کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید انواع لوازم‌آرایشی می‌کنند و رقابت شدیدی بین آن‌ها برقرار است. افراد زیادی هم تحت عنوان آرایشگر مشغول به کار کردن در این حرفه هستند و برخی دیگر نیز مشغول آموزش هستند. البته هر فردی به‌نوبه خود باید برخی از متدهای آرایشی مانند آرایش روزانه، آرایش مهمانی و غیره را بلد باشد زیرا همیشه نمی‌تواند به سراغ آرایشگر برود. خیلی از مردم با توجه به شناختی که از صورت و سلیقه خود دارند و مهارتی که طی سالیان کسب کرده‌اند، اقدام به خودآرایی می‌کنند؛ اما باید بدانید که متدها و سبک‌های متفاوت هستند که می‌توانند به‌صورت اصولی چهره شما را زیبا کنند و این مورد نیز علم خاص خود را دارد.

میکاپ چیست

ممکن است تابه‌حال این واژه را با گریم یا موارد دیگر اشتباه گرفته باشید اما باید بدانید که دقیقاً کلمه Make Up یعنی آرایش عادی صورت. این آرایش عادی در جهت رفع نقوص احتمالی صورت انجام می‌شود، به‌طوری‌که با تکنیک‌های خاص آن‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین هدف اصلی آن افزودن زیبایی به چهره فرد است نه تغییر چهره. با انجام Make Up نقاط قوت صورت فرد زیباتر جلوه داده می‌شود و بیشتر و بهتر به نظر می‌آید.

این نوع آرایش ساده کاملاً با گریم تفاوت دارد زیرا از تکنیک‌های سایه و روشن در صورت استفاده نمی‌کند و این تکنیک‌ها سبب ایجاد زوایا و تغییر بنیادی در چهره فرد می‌شود. در آرایش ساده تنها از انواع رنگ‌ها استفاده می‌شود و تأکید آن روی رنگ دادن به چهره است نه تغییر فرم اجزای صورت.

استایل میکاپ یعنی چه

حتماً کلمه استایل یا سبک تابه‌حال به گوشتان خورده است، باید بگوییم معنی این کلمه در حوزه آرایش عادی یعنی شیوه انجام آرایش. در این حالت استایل تنها روی چگونگی استفاده از رنگ و عمق آن تأکید می‌کند، همچنین بین آرایش قسمت‌های مختلف صورت نیز توازنی برقرار می‌کند. در این حوزه چندین سبک یا استایل معروف وجود دارد که استایل هالیوودی، اروپایی، عربی، کلاسیک و غیره ازجمله آن‌ها هستند. تمام مواردی که به‌عنوان‌مثال نام بردیم، هرکدام دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که طیف وسیعی از افکت‌ها را شامل می‌شوند.

افکت‌ها در آرایش عادی چیست

برای اینکه با مفهوم میکاپ آشنا شوید، باید موارد پایه‌ای را بدانید تا بهتر بتوانید نسبت به آن درک پیدا کنید. افکت همان مدل است که در عمل به معنای ترکیب عناصر تشکیل‌دهنده آرایش با یکدیگر است و همچنین از رنگ و حرارت نیز در اجزای صورت استفاده می‌کند. وقتی می‌گوییم افکت یعنی با دنیایی از سبک‌ها و رنگ‌ها مواجه هستیم که هیچ‌گونه محدودیتی در ترکیب‌بندی آن‌ها پیش روی ما وجود ندارد. خلاقیت در مفهوم افکت حرف اول را می‌زند و هر فرد آرایشگری می‌تواند با خلاقیت خاص خود، افکت‌های جدیدی را ابداع کند. این یعنی آرتیست می‌تواند سبک آرایشی را حفظ کند اما با هنر و خلاقیت خود هر افکتی را خلق و پیاده‌سازی کند. دقیقاً همین خلاقیت است که امروزه وجه تمایز بین میکاپ آرتیست‌ها شده و برخی از آن‌ها را تبدیل به معروف‌ترین آرتیست‌های دنیا کرده است.

سبک آرایش عادی صورت چیست

تناسب استفاده از رنگ‌های مختلف در آرایش صورت، سبک‌های متفاوت را می‌سازد که آرتیست بر اساس آن سبک‌ها می‌تواند افکت‌های ابداعی خود را به کار ببرد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید آرایش اروپایی و خلیجی را باهم مقایسه کنید، تفاوت آن‌ها در به‌کارگیری غلظت رنگ‌های متفاوت در اجزای صورت افراد است. در سبک اروپایی رنگ‌های لایت به کار گرفته می‌شود و تمام تلاش آرتیست روی آن است که سادگی چهره حفظ بشود؛ اما در سبک عربی یا خلیجی استفاده از رنگ‌های بسیار پررنگ کاملاً مرسوم است و تلاش آرتیست روی پررنگ‌تر کردن اجزای صورت مانند چشم‌ها و لب‌ها است.

انواع سبک‌ها در میکاپ

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، سبک‌های متفاوتی برای انجام آرایش معمولی وجود دارند که هر آرایشگری با توجه به فرم صورت، نقاط ضعف و قوت هر فردی یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. انواع متفاوت سبک‌ها را در ادامه باهم می‌خوانیم:

سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک آرایشگر به دو صورت می‌تواند کار کند، اولی تمرکز بر چشم‌ها با رنگ‌های تند و غلیظ به همراه لب‌هایی با رنگ ساده و ملایم. در دومین مدل سبک کلاسیک آرایش چشم‌ها لایت و ساده انجام می‌شود اما در مقابل لب‌ها پررنگ و غلیظ هستند. استفاده هریک از این مدل‌ها کاملاً بستگی به چهره فرد دارد زیرا از طریق آن باید چشم ها را برجسته‌تر و یا لب‌ها را بیشتر و بهتر نشان دهد.

اگر آرایش چشم ملایم باشد، اجازه داریم در آرایش کردن لب‌ها از رنگ‌هایی مانند قرمز، زرشکی، قهوه‌ای پررنگ و غیره استفاده کنیم. البته باید بگوییم که در این سبک معمولاً از رنگ‌هایی کلاسیک مانند زرشکی، آلبالویی و قرمز ساده استفاده می‌شود. در ناحیه چشم نیز معمولاً از خط چشم‌هایی با رنگ مشکی و سایه‌هایی ملایم استفاده می‌شود و ترکیب رنگ‌های سایه نیز کلاسیک است. رز گونه در سبک کلاسیک به‌طور نامحسوسی استفاده می‌شود و تأکید روی آرایش چشم و لب است.

سبک اروپایی

یکی از سبک‌های پرطرفدار امروزی اروپایی است که به ساده‌ترین اما تکنیکی‌ترین روش انجام می‌شود و رنگ‌های مورداستفاده در آن بسیار لایت هستند. برخلاف سبک کلاسیک، وزن بین میکاپ چشم‌ها و لب‌ها کاملاً یکسان است و تأکید روی جز خاصی از صورت وجود ندارد. تمرکز این سبک روی پوشاندن عیوب صورت به بهترین حالت است و غلظت رنگ‌ها به میزان قابل‌توجهی ملایم است. همچنین استفاده از رنگ‌های سرد و گرم در این آرایش به یک‌میزان است و کاملاً با توجه به هارمونی رنگ‌ها در چهره فرد تنظیم می‌شوند.

تمرکز اصلی سبک اروپایی روی زیرسازی پوست فرد است و رفع اشکالات ظاهری پوست نیز در اولویت قرار دارد. زیبایی طبیعی چهره در این سبک رعایت می‌شود به‌طوری‌که رنگ‌ها تنها زیبایی و طراوت به چهره می‌بخشند و هیچ عضوی را دچار تغییر نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال از مژه مصنوعی‌های بلند و ریسه‌ای استفاده نمی‌شود بلکه از مژه‌های تکی به طبیعی‌ترین حالت در بین مژه‌های فرد استفاده می‌شود.

سبک ‌هالیوودی

یکی از خاص‌ترین سبک‌ها هالیوودی است که هنر و مهارت بسیار زیادی می‌خواهد زیرا تمرکز آن روی متعادل‌سازی چهره است. این آرایش به‌گونه‌ای انجام می‌شود که افراد بیننده متوجه هیچ آرایشی نمی‌شوند و همه تکنیک‌ها به‌صورت کاملاً نامحسوس روی چهره فرد صورت می‌گیرند. فوندانسیون در این سبک کاملاً به‌صورت طبیعی مصرف می‌شود و از رنگ‌های پایه و طبیعی نزدیک به پوست بسیار کمک گرفته می‌شود.

سبک عربی

این یک سبک خاص است که مخاطبان خاص خود را نیز دارد زیرا در آن شاهد استفاده از رنگ‌ها با غلظت بسیار بالا هستیم. معمولاً در میکاپ عربی از رنگ‌های تیره و گرم استفاده می‌شود و بسیار شلوغ و چرب است و با دیگر سبک‌ها اصلاً قابل‌مقایسه نیست. در آرایش عربی استفاده از انواع رنگ‌های گرم غلیظ در هر دو ناحیه چشم‌ها و لب‌ها مجاز است و در کانتورینگ هم از فون های تیره برای ایجاد سایه استفاده می‌شود.

سبک شرقی

نوع دیگر از انواع سبک‌ها شرقی نام دارد که در آن از رنگ‌های سرزنده و شاد بسیار استفاده می‌شود و برای آرایش چشم و لب به‌طور هم‌زمان محدودیتی وجود ندارد. در این سبک می‌توانید قوانین سبک کلاسیک را زیر پا بگذارید و زیبایی‌های بی‌نظیری را هم‌زمان خلق کنید. رنگ‌های شادی که در این سبک به کار می‌رود شامل سرخابی، قهوه‌ای، زرشکی، بنفش، قرمز و غیره است.

چه لوازمی برای میکاپ صورت کاربرد دارند

برای انجام آرایش عادی صورت افراد، هر فردی از برخی وسایل با توجه به سلیقه و نیازش استفاده می‌کند اما لوازمی نیز وجود دارند که اصل‌کاری هستند و باید با آن‌ها آشنا باشید:

پرایمر و مرطوب‌کننده صورت

پوست صورت برای نگه‌داشتن آرایش به مدت طولانی نیاز به رطوبت دارد، بنابراین قبل از انجام آرایش باید این دو مورد برای ماندگاری بیشتر آرایش استفاده شود.

کرم پودر

یکی از اساسی‌ترین مواردی که در آرایش به کار می‌رود استفاده از کرم پودر و کانسیر است زیرا یکدست شدن پوست، رفع تیرگی‌ها، جوش‌ها و جای آن‌ها به عهده این متریال است.

مداد ابرو

ابروی افراد معمولاً دچار نقوصی هست که می‌توان آن‌ها را با مداد ابرو برطرف کرد و یا شکل و حالت بهتری به آن داد.

خط چشم

برای حالت دادن به چشم‌ها می‌توانید از انواع مدادی، ماژیکی، قلم‌مویی و غیره استفاده کنید، همچنین این خط چشم‌ها دارای رنگ‌های متفاوتی نیز هستند.

ریمل

در همه سبک‌ها از مژه مصنوعی استفاده نمی‌شود، بلکه پایه حالت دادن به مژه‌ها از طریق ریمل است.

انواع براش

از دیگر مواردی که برای انجام آرایش بسیار ضروری است می‌توان به براش اشاره کرد زیرا هر سایز و مدل آن برای انجام یک تکنیک خاص روی صورت استفاده می‌شود.

رژ گونه

برای شکل دادن به گونه‌ها از رژ گونه استفاده می‌شود زیرا سبب برجسته‌تر کردن گونه‌ها و رنگ دادن به‌صورت می‌شود.

رژ لب

لب‌ها نیز مانند چشم‌ها یکی از حیاتی‌ترین نقاط صورت هستند که زیبایی فرد را دوچندان می‌کنند و در رنگ‌های مختلف کاربرد دارند.

سخن پایانی

در این مقاله کلیاتی از میکاپ عروس به شما عزیزان گفتیم و متدهای مختلف آن را بررسی کردیم، البته باید بگوییم که متدهای بیشتری نیز وجود دارند اما در اینجا مرسوم‌ترین آن‌ها را خواندیم. آرایش صورت در هر جا و مکانی کاربردهای خاص خودش را دارد و افراد از آن در مهمانی، ایونت، عروسی، دانشگاه، محل کار و غیره استفاده می‌کنند. برای اینکه چهره‌ای جذاب‌تر و بدون نقص داشته باشید، سعی کنید دوره‌های خودآرایی را بگذرانید و با متدهای مختلف نیز آشنا شوید. درصورتی‌که علاقه‌مند به میکاپ آرتیست شدن هستید، می‌توانید دوره‌های متنوعی که وجود دارند را بگذرانید و وارد این صنعت بسیار پول‌ساز شوید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *